مهاجرت چيست + دلايل مهاجرت

در اين وبلاگ مطالب با موضوعات مهاجرت، تحصيل، كسب و كار و گردشگري در اختيار شما قرار خواهد گرفت.

مهاجرت چيست + دلايل مهاجرت

۹ بازديد

به زبان ساده و عاميانه مهاجرت را مي توان حركت از مكاني به مكان ديگر تعريف كرد و راجب همه موجودات زنده صدق مي كند. اما درباره انسان ها، همه ساله افرادي از محل زندگي فعلي خود تصميم به مهاجرت به شهر يا حتي به كشور ديگر مي گيرند كه اين امر به عوامل بسياري بستگي دارد. از جمله اين عوامل مي توان به امنيت، جمعيت، حقوق بشر، فقر يا تغيير اقليم اشاره كرد.

در اين مقاله سعي داريم تا دلايلي كه افراد تصميم به مهاجرت مي گيرند را بررسي كنيم. در ادامه با ما همراه باشيد.

 

بيشتر بدانيد: شرايط زندگي در آلمان

بررسي جزئي عوامل مهاجرت


مردم به دلايل زيادي تصميم به مهاجرت مي گيرند اما دلايل عمده اي كه روي اين تصميم آنها اثر دارد، عوامل فشار است كه اينها نيز به دسته هاي مختلفي تقسيم بندي مي شوند كه در ادامه به آنها اشاره خواهيم كرد.

 

عوامل سياسي اجتماعي

يكي از عواملي كه باعث اقدام براي مهاجرت مي شود، عوامل سياسي اجتماعي است. آزار و شكنجه به دليل قوميت، مذهب، نژاد، سياست يا فرهنگ مي تواند مردم را به ترك كشورشان تشويق كند. يكي از عوامل اصلي جنگ، درگيري، آزار و اذيت دولت يا خطر قابل توجهي از طرف آنهاست.

افرادي كه از درگيري مسلحانه، نقض حقوق بشر يا آزار و شكنجه فرار مي كنند، به احتمال زياد پناهجويان بشردوستانه هستند. اين امر در جايي كه آنها مستقر مي شوند تاثير خواهد گذاشت زيرا برخي از كشورها نسبت به ساير كشورهاي رويكردهاي آزادي خواهانه تري نسبت به مهارجان بشردوستانه دارند. در وهله اول اين افراد مستعد كه به نزديكترين كشور امن كه پناهجويان را مي پذيرد نقل مكان كنند كه به عنوان مثال اين موضوع درباره كشورهاي سوريه، عراق و افغانستان صدق مي كند.

در سال هاي اخير مردم از درگيري، وحشت، جنگ و آزار و اذيت در خانه اقدام به فرار و پناهنده شدن به كشورهاي اروپايي كردند. در سال 2019 حدود 295 هزار پناهجو، در اتحاديه اروپا وضعيت حفاظت دريافت كردند و به كشورهاي اين حوزه پناهنده شدند.

 

عوامل جمعيتي و اقتصادي

عوامل ديگري كه در مهاجرت انسان ها نقش دارد، عوامل جميعيتي و اقتصادي است. تغيير جمعيت، نحوه حركت و مهاجرت افراد را مشخص مي كند. مواردي همچون جمعيت در حال رشد يا كاهش و پيري يا جواني، رشد اقتصادي و فرصت هاي شغلي در كشورهاي مبدا يا سياست هاي مهاجرت در كشورهاي مقصد تاثير به سزايي در مهاجرت انسان ها دارد.

مهاجرت جمعيت و اقتصادي، با استاندانداردهاي كار و بيكاري و سلامتي كلي اقتصاد كشور ارتباط مستقيم دارد. عوامل كشش شامل دستمزد بالاتر، فرصت هاي شغلي بهتر، سطح زندگي بالاتر و فرصت هاي آموزشي مي‌شود. اگر شرايط اقتصادي مطلوب نباشد و در معرض خطر كاهش بيشتر باشد، احتمالا تعداد بيشتري از افراد به كشورهاي هاي با چشم انداز بهتر مهاجرت خواهند كرد.

بر اساس سازما بين المللي كار سازمان ملل، كارگران مهاجر تعريف شده به عنوان افرادي كه با هدف اشتغال مهاجرت مي كنند در سال 2019 حدود 164 ميليون نفر در سراسر جهان بوده و تقريبا دو سوم اين آمار مهاجران بين المللي را نشان مي دهد.

 

عوامل محيطي

از ديگر عوامل تاثير گذار در امر مهاجرت مي توان به عوامل محيطي اشاره كرد. محيط زيست هميشه عامل مهاجرت بوده و هست زيرا مردم از بلاياي طبيعي مانند سيل، طولان و زلزله فرار مي كنند. با اين حال انتظار مي‌رود تغييرات آب و هوايي باعث تشديد حوادث شديد آب و هوايي شود به اين معني كه افراد بيشتري مي‌توانند در حال مهاجرت باشند.

طبق گفته سازمان بين المللي مهاجرت، مهاجران محيط زيستي كساني هستند كه به دليل تغييرات ناگهاني يا تدريجي در محيط كه بر زندگي يا شرايط زندگي آنها تاثير منفي مي گذارد، آنها را مجبور و موظف به ترك خانه‌هاي عادي خود به طور موقت يا دائم در داخل كشورشان يا خارج از آن مي كند.

براي آينده پيش بيني مي شود كه تعداد مهاجران زيست محيطي در سراسر جهان به دليل عوامل مانند رشد جمعيت، فقر، حاكميت، امنيت انساني و تعارضات كه بسيار تاثيرگذارند، افزايش پيدا كند.

 

دسته‌بندي انواع مهاجرت

افرادي كه تصميم به مهاجرت مي گيرند، از راه متفاوتي مي توانند براي مهاجرت اقدام كنند كه در ادامه به آنها اشاره مي كنيم.

 

مهاجرت شغلي

مهاجرت كاري به اين صورت تعريف مي شود كه افراد كشور محل اقامت خود را به قصد كار و اشتغال به مقصد  كشور ديگر ترك مي كنند. ميليون ها نيروي كار مهاجر در سراسر جهان وجود دارد كه اكثر آنها را مهاجران بين‌المللي تشكيل داده اند. اين افراد مهاجراني هستند كه به صورت داخلي در مرزهاي كشور حركت مي كنند، از مناطق روستايي به مراكز شهري مي روند و از مرزهاي ملي خارج مي شوند.

 

پناهندگي يا مهاجرت اجباري

پناهندگي يا مهاجرت اجباري زماني اتفاق مي افتد كه اتفاقاتي همچون خشونت عمومي، نقض حقوق بشر يا بلاياي طبيعي يا انساني رخ داده باشد.

تعداد پناهندگان و آوارگان اجباري در 10 سال اخير حدود 50 درصد افزايش داشته است به طوري كه از هر 100 نفر 1 نفر پناهنده مي شود.

 

قاچاق انسان و بردگي مدرن


قاچاق انسان و يا به عبارت ديگر بردگي مدرن به صورت اقدام يا روش انتقال غيرقانوني مردم از يك كشور يا منطقه به كشور ديگر با هدف كار اجباري يا استثمار جنسي تعريف مي شود.

بسياري از انسان ها در اين راه جان خود را از دست مي دهند و تعداد اندكي هستند كه از اين طريق توانسته‌اند به يك كشور ديگر فرار كنند.

 

مهاجرت محيط زيستي

مهاجرت محيطي به اين صورت تعريف مي شود كه شخص به طور موقت يا به طور دائم در داخل كشور يا خارج از كشور خود اقدام به مهاجرت مي كند.

 

 

در اين مطلب به موضوع مهاجرت و دلايل آن و همچنين انواع مهاجرت پرداخته شد كه اميدواريم از آن استفاده كرده باشيد. در مقالات بعدي سعي داريم تا انواع ويزاهايي كه براي مهاجرت استفاده مي شود را معرفي كنيم.

 

منبع

https://hamimohajer.com/blog/1362

http://jangalnews.niloblog.com/

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.